Søndag den 21. januar 2018

Fik mig i aftes kl. 21.30  en rigtig god portion suppe med gemyse og masser af godt mørt oksekød og hertil et glas rosevin. Der var rigtig leben i byen. Alle var på gaden. Unge som “gamle”, børn ligeså. En helt befrielse fra om eftermiddagen, hvor humøret tog, et lille dyk. Dybest set tror jeg jeg savnede mine 3 piger derhjemme!
Var hjemme igen k. 22,30 og gik så lige i seng.
Var oppe igen 7.00 til mit nu vanlige vinter bad. Tror aldrig jeg bliver rigtig vinterbader.
Kom ned til den vanlige morgencafe, hvor Lucy og jeg normalt sidder ved hvert vort bord.

Denne morgen var der gæster der ligge skulle lukke aftenens fest af, med lidt morgenmad, inden de skulle hjem i seng.
Spanier er som regel høflige mennesker, hvilket jeg vist også har skrevet tidligere.
Det var dette selskab af unge mennesker måske også, men de talte meget, meget, meget højt.
Normalt har jeg det rigtig fint med bare at sidde for mig selv og  får lidt ristede brød, smør, marmelade, ost og så et glas friskpresset orange juise.
Sådan skulle det ikke være til morgen.

Efter Alberge var gjort i orden kl. ca. 09,30, tog jeg noget varmt tøj på og gik ud på stien som jo ligger på toppen af ringmuren om Astorga. 2 minutter her fra.
Morgesolen/formiddagssolen/eftermiddagssolen og aftensolen skinner her konstant, når vejret er til det. Pragtfuldt sted.
Er fortsat lidt forkølet der sidder i panden, så jeg er af den opfattelse af masser af sol og varme, kurerer dette uden brug af medicin.

Gik som vanligt til Messe kl 12.00, i forhåbning om igen at få en musikalsk oplevelse, der kunne varme mig.
Biskoppen var ikke i det følge af 4 præster der normalt deltager i Messen.
Om det var den direkte årsag til at kirken var ualmindelig hold kan jeg jo ikke svare på, men koldt var der.
Så det med at hårene rejser sig på armene, på mig ved de musiske indslag, gav ikke i dag den effekt som normalt følger.
Måske er jeg blevet lidt kræsen.
Den menneskelige drivkraft om, at mere vil have mere, er måske den måden vi kommer videre – og udvikler os på, er måske det der dybets set ligger bag.
Ham / korsangeren medvirken var nu ganske udmærket, men næste weekend må jeg finde ud af hvordan min Smartphone virker med lydoptagelser, så jeg kan hjembringe beviset på disse smukke toner.

Har lige fået indlogeret XXXXXXXX på 44 år fra Taiwan. Hun er den første fra Taiwan som jeg har fået besøg af, så der skulle lige udveksles billeder.  Jeg fortalte om min blok, om jeg måtte tage et bilede og  lægge ind på den.
Det var ok, men så måtte jeg også acceptere et bilede sammen med henne som hun så tog, og sendte hjem.
Hun havde for 4 år siden gået den Japanske rute på Øen, Okeido, som er 1.200 km. lang.
Hun havde her mødt nogle europæere som havde fortalt om den Spanske Camino.
Lige siden havde hun tænkt på at rejse herover og tage den, også.
Så nu var hun her.
Var startet i SDP i Frankrig og ind til videre nået her til. Havde nyt turen gevaldig meget, specielt med det god vejr vi har haft de sidste dage og som efter signe skulle vare ved i ca. 3 dage endnu.
Sød, smilende, positiv,  dame der var rejst herover helt alene.
Jeg er vildt imponeret over den drivkraft der får disse mennesker til at fortage denne rejse! Ordet er fattigt, men jeg kan p.t ikke finde på et andet og bedre dækkende.
Som de fleste ander vandrede hun alle, men nød det meget internationale selskab, om aftenen.

Har her til aften været oppe i byen for at få noget at spise. Det er søndag så supermarkeder er lukket.
Kom forbi den morgencafe som jeg har fravalgt tidligt.
De åbner kl 7.00, 7,30 eller måske kl. 8, 00 lidt afhængig af hvem der den dag har morgenvagten.
Det kan jeg ikke bruge.
Desværre har de, som de eneste i byen Astorga, et fjernsyn uden for , som viser håndboldtkampe.
Alle andre viser, fodboldt og kun fodboldt
Dagens kamp, mellem Danmark og Tyskland,  kunne ses hos, DEM, med betjening og uden for.
Det er hundeholdt.
Nej, man har vel lidt stolthed!

Gik over på det vanlige sted og fik salat, kylling og is.
Kyllingen, det var to lår, var så sportstrænede at jeg ikke har set mage i Danmark.
Lange, slanke, fedtfattige og smakte fortrinligt.
Pomfritterne, som hørte med,  fortjener på ingen måde spalteplads
Minderne om isen er smeltet og kan derfor ikke beskrives nærmere.
Har byttet vagt i morgen med Lucy, så jeg først skal møde ind kl 17.00 ( Jesus kommer ikke i morgen)

Jeg  påtænker at tage en del  af Caminoen,  i modsat retning. Mod Leon.
Jeg mindes i særdeleshed vor Camino for 10 år siden hvor vi Karin, Sophie og jeg stod bakketopen  og så ned mod Astorga.
I “billedet” var der et meget gammelt Granitkors som stammer helt tilbage fra,  ingen ved hvornår.
Et rigtigt godt minde/ billede som jeg gerne vil gense.
Håber at kunne lægge billedet ind i morgendagens indslag